Hotelli-ravintola

Liikkumis- ja toimimisesteiset henkilöt on löydetty myös kuluttajina. Moniin vanhoihin hotelleihin on peruskorjauksen yhteydessä rakennettu esteettömiä huoneita samalla kun hotellin muista tiloista on mahdollisuuksien mukaan poistettu liikkumisesteet. Ravintoloiden ja kahviloiden sisäänkäyntejä on korjattu ja niihin on rakennettu esteettömät WC:t, joihinkin myös hissi palvelemaan paitsi liikkumisesteisiä asiakkaita myös parantamaan tilojen toimivuutta yleensä.

Lisätietoa hisseistä

Hotellien ja ravintoloiden yhteydessä on tärkeää myös esteetön sisäänpääsy. Myös autopaikkojen, saattoliikenteen ja opasteiden suunnittelu on esteettömyyden kannalta olennaista.

Lisätietoa sisäänkäynneistä

Taitavalla suunnittelulla voidaan usein säästää tilaa. Jos esteettömiä hotellihuoneita on useita, ne voidaan suunnitella siten, että pyörätuolista siirrytään vuoteeseen tai WC-istuimelle vain toiselta puolelta.

Esteettömässä hotellihuoneessa tulee aina olla toinen vuode avustajaa varten. Peili sijoitetaan siten, että myös pyörätuolin käyttäjät tai lyhytkasvuiset henkilöt voivat nähdä itsensä siitä. Valaisimet sijoitetaan peilin molemmin puolin. Huoneen sisustuksessa ei käytetä allergisoivia tai pölyäviä / pölyä kerääviä materiaaleja. Hälytysjärjestelmän on sovelluttava sekä kuulo- että näkövammaisille. Yhteys hotellin henkilökuntaan on saatava sekä vuoteesta että hygieniatilasta.

Lisätietoa suunnittelusta